\\\\( \nonumber \newcommand{\bevisslut}{$\blacksquare$} \newenvironment{matr}[1]{\hspace{-.8mm}\begin{bmatrix}\hspace{-1mm}\begin{array}{#1}}{\end{array}\hspace{-1mm}\end{bmatrix}\hspace{-.8mm}} \newcommand{\transp}{\hspace{-.6mm}^{\top}} \newcommand{\maengde}[2]{\left\lbrace \hspace{-1mm} \begin{array}{c|c} #1 & #2 \end{array} \hspace{-1mm} \right\rbrace} \newenvironment{eqnalign}[1]{\begin{equation}\begin{array}{#1}}{\end{array}\end{equation}} \newcommand{\eqnl}{} \newcommand{\matind}[3]{{_\mathrm{#1}\mathbf{#2}_\mathrm{#3}}} \newcommand{\vekind}[2]{{_\mathrm{#1}\mathbf{#2}}} \newcommand{\jac}[2]{{\mathrm{Jacobi}_\mathbf{#1} (#2)}} \newcommand{\diver}[2]{{\mathrm{div}\mathbf{#1} (#2)}} \newcommand{\rot}[1]{{\mathbf{rot}\mathbf{(#1)}}} \newcommand{\am}{\mathrm{am}} \newcommand{\gm}{\mathrm{gm}} \newcommand{\E}{\mathrm{E}} \newcommand{\Span}{\mathrm{span}} \newcommand{\mU}{\mathbf{U}} \newcommand{\mA}{\mathbf{A}} \newcommand{\mB}{\mathbf{B}} \newcommand{\mC}{\mathbf{C}} \newcommand{\mD}{\mathbf{D}} \newcommand{\mE}{\mathbf{E}} \newcommand{\mF}{\mathbf{F}} \newcommand{\mK}{\mathbf{K}} \newcommand{\mI}{\mathbf{I}} \newcommand{\mM}{\mathbf{M}} \newcommand{\mN}{\mathbf{N}} \newcommand{\mQ}{\mathbf{Q}} \newcommand{\mT}{\mathbf{T}} \newcommand{\mV}{\mathbf{V}} \newcommand{\mW}{\mathbf{W}} \newcommand{\mX}{\mathbf{X}} \newcommand{\ma}{\mathbf{a}} \newcommand{\mb}{\mathbf{b}} \newcommand{\mc}{\mathbf{c}} \newcommand{\md}{\mathbf{d}} \newcommand{\me}{\mathbf{e}} \newcommand{\mn}{\mathbf{n}} \newcommand{\mr}{\mathbf{r}} \newcommand{\mv}{\mathbf{v}} \newcommand{\mw}{\mathbf{w}} \newcommand{\mx}{\mathbf{x}} \newcommand{\mxb}{\mathbf{x_{bet}}} \newcommand{\my}{\mathbf{y}} \newcommand{\mz}{\mathbf{z}} \newcommand{\reel}{\mathbb{R}} \newcommand{\mL}{\bm{\Lambda}} \newcommand{\mnul}{\mathbf{0}} \newcommand{\trap}[1]{\mathrm{trap}(#1)} \newcommand{\Det}{\operatorname{Det}} \newcommand{\adj}{\operatorname{adj}} \newcommand{\Ar}{\operatorname{Areal}} \newcommand{\Vol}{\operatorname{Vol}} \newcommand{\Rum}{\operatorname{Rum}} \newcommand{\diag}{\operatorname{\bf{diag}}} \newcommand{\bidiag}{\operatorname{\bf{bidiag}}} \newcommand{\spanVec}[1]{\mathrm{span}{#1}} \newcommand{\Div}{\operatorname{Div}} \newcommand{\Rot}{\operatorname{\mathbf{Rot}}} \newcommand{\Jac}{\operatorname{Jacobi}} \newcommand{\Tan}{\operatorname{Tan}} \newcommand{\Ort}{\operatorname{Ort}} \newcommand{\Flux}{\operatorname{Flux}} \newcommand{\Cmass}{\operatorname{Cm}} \newcommand{\Imom}{\operatorname{Im}} \newcommand{\Pmom}{\operatorname{Pm}} \newcommand{\IS}{\operatorname{I}} \newcommand{\IIS}{\operatorname{II}} \newcommand{\IIIS}{\operatorname{III}} \newcommand{\Le}{\operatorname{L}} \newcommand{\app}{\operatorname{app}} \newcommand{\M}{\operatorname{M}} \newcommand{\re}{\mathrm{Re}} \newcommand{\im}{\mathrm{Im}} \newcommand{\compl}{\mathbb{C}} \newcommand{\e}{\mathrm{e}} \\\\)

Opg 1: Partielle afledede af første og anden orden

For $\,(x,y)\in \reel^2\,$ betragtes funktionerne

$$ f(x,y)=x^2+y^3\,\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\,g(x,y)=y\cos(x)\,. $$
A

Bestem med papir og blyant de partielle afledede af første orden af $\,f\,$ og $\,g\,.$ Angiv gradienten for hver af funktionerne.

B

Bestem med papir og blyant de 4 partielle afledede af de partielle afledede (dvs. de 2. ordens partielle afledede) af $\,f\,$ og $\,g\,.$

C

Observer at to af de fire 2. ordens partielle afledede er ens. Hvilke to? Er det tilfældigt?


Opg 2: Afklaringer vedr. differentiabilitet

Givet funktionen $\,f:\reel^2\rightarrow\reel\,$ hvor

$$f(x,y)=x^2-4x+y^2\,.$$
D

Gør rede for at $f$ er differentiabel og bestem gradienten af $f$. Hardcore version: Løs opgaven direkte fra definitionen på differentiabilitet, se definition $19.27.$ Softcore version: Benyt resultatet i sætning $19.36.$

E

Hvorfor kræver man i sætning 19.36 at de partielle afledede skal være kontinuerte? Hvorfor er det ikke nok at de partielle afledede eksisterer?


Opg 3: Niveaukurver og gradienter

Vi betragter funktion $\,f:\reel^2\rightarrow\reel\,$ givet ved forskriften

$$\,f(x,y)=x^2-2y\,$$

og dens niveaukurver

$$\,f(x,y)=c\,,\,\,c\in\reel\,.$$
F

Vis at niveaukurven for et vilkårligt $\,c\,$ kan beskrives ved en ligning på formen $\,y=g_c(x)\,$ hvor $\,g_c\,$ er en reel funktion af $\,x\,,$ og tegn de niveaukurver der svarer til $\,c\in\lbrace-2,-1,0,1,2\rbrace\,.$

G

Vis at punktet $\,P=(2,1)\,$ ligger på niveaukurven svarende til $\,c=2\,,$ og find en parameterfremstilling for denne niveaukurve. Bestem den til parameterfremstillingen hørende tangentvektor i $\,P\,,$ og vis at tangentvektoren er ortogonal på gradienten for $\,f\,$ i $\,P\,.$

H

Lav i Maple et samlet plot af niveaukurverne og gradientvektorfeltet for $\,f\,.$

Opg 4: Visualiseringer 1

På et bjerg med et højdekort som vist nedenfor foretages en vandring langs den viste elliptiske sti (rød). Pilene angiver højdefunktionens gradientvektorfelt. Cirklerne er niveukurver for højdefunktionen.

bjergC.png

A

Hvor er stigningen på stien lig med 0?

B

Hvorfor er gradientvektorerne tilsyneladende altid vinkelrette på niveaukurverne?

C

Forstil dig en vandring rundt i stien i en retning du selv vælger. Hvor går det opad, hvor går den nedad?

Opg 5: Gradientvektorfelt og retningsafledet

To reelle funktioner $\,f\,$ og $\,g\,$ af to reelle variable er givet ved forskrifterne

$$ f(x,y)=\arctan\frac{x}{y}\,\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\, g(x,y)=\ln\sqrt{x^2+y^2}\,. $$
A

Bestem definitionsmængden for henholdsvis $\,f\,$ og $\,g\,$ og skitsér den i $\,(x,y)$-planen.

B

Bestem gradienterne til de to funktioner.

C

Brug Maple til at tegne passende udsnit af funktionernes grafer. Og brug Maple til at vise funktionernes gradientvektorfelter og niveaukurver. Hvorfor tegner man graferne i et $(x,y,z)$-koordinatsystem, mens gradientvektorfelter og niveaukurver tegnes i et $(x,y)$-koordinatsystem?

D

Kan man ud fra de to gradientplot afgøre om funktionerne vokser eller aftager i punktet $P = (0,2)$ i den retning som er bestemt af vektoren $\mv = (-1,-1)$?

E

Bestem for hver af de to funktioner den retningsafledede i punktet $P$ i den retning, som er angivet af vektoren $\mv$.

F

Diskuter nu udsagnet “Man kan altså karakterisere gradienten som en vektor, der går i den retning, hvori funktionen $f$ vokser kraftigst”.


Opg 6: Visualiseringer 2

Vi forestiller os, at der i et ellers fladt landskab ligger et bjerg, der har form som grafen for funktionen

$$f(x,y)=x^2-y^2+4$$

over det rektangulære område i $(x,y)$-planen, som er afgrænset ved

$$-1\leq x\leq 2\,\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\,-2\leq y\leq 2\,.$$

Udenfor dette område er landområdet i niveau med havoverfladen, altså givet ved $f(x,y)=0$ (På randen af området forestiller vi os, at bjerget har helt lodrette sider).

G

Tegn et plot af bjerg-grafen ved brug af Maple med det ovenfor givne definitionsområde.

H

Hvad er koordinaterne for det højeste punkt, $\,B\,$, på bjerget? (Aflæs først på grafen og argumenter dernæst præcist for dit svar.)

I

Vis, at det rette linjestykke med parameterfremstillingen

$$\mathbf{r}(t)=(x,y,z)=(0,-2,0)+t(1,1,4),\quad t\in\left[ 0;2\right] $$

ligger helt indeholdt i bjerg-fladen og forbinder punktet $\,A=(0,-2,0)\,$ (ved havoverfladen) med det ovenfor fundne højest beliggende punkt, $\,B\,.$

J

Den korteste sti på bjerget fra bjerg-punktet $\,A =(0,-2,0)\,$ (ved havoverfladen) til bjergets toppunkt $\,B\,$ er derfor denne rette linje. Hvorfor det?

K

Benyt contourplot til at tegne et system af niveau-kurver for funktionen $\,f\,$ i det rektangulære bjerg-område i $\,(x,y)\,$-kordinatsystemet hvor bjergfladen er defineret. Dette er da et højdekort over bjerget. Aftegn dette højdekort med f.eks. 7 niveaukurver. Indtegn dernæst på dit højdekort de to punkter, der svarer til bjergpunkterne $\,A\,$ og $\,B\,$ samt den linje i kortet der svarer til den korteste sti på bjerget fra $\,A\,$ til $\,B\,$ som vi fandt før.

L

Beregn gradienten af funktionen $\,f\,$ i eksempelvis 3 punkter langs den fundne og tegnede linje i kortet, og indtegn også de 3 gradient-vektorer på din figur.

M

Vis, at der er et og kun et punkt på kurven hvor gradienten af $\,f\,$ peger i samme retning som linjen (benyt eventuelt kommandoen gradplot).

N

Er det ikke i direkte modstrid med: “Man kan altså karakterisere gradienten som en vektor, der går i den retning, hvori funktionen $\,f\,$ vokser kraftigst”?

%####### begin:answer %Gradienten indeholder kun lokal information, men det netop løste problem kræver en global betragtning.

%####### end:answer